goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Formen vänder uppåt

Publicerad 2015-01-27 14:06:28 i Träning,

Igår hade vi en riktigt bra lagträning och formen inför Malmö open om knappt två veckor är på uppåtgående.

Jag fick till mina skott riktigt bra igår, även om jag fortsatt har problem med att komma ner tillräckligt djupt i skottögonblicket, vilket gör att skotten blir höga, men kraften i skotten är ändå relativt bra. Det spelar dock ingen roll om skottet blir högt, så jag måste försöka få ner bollarna ännu mer.

Defensivt var min insats nästan felfri. Mycket, mycket bättre än förra lördagen, när jag och Jennifer var inne och körde ett defensivt nötningspass. Nu var jag inte alls lika lättlurad, enligt Jennifer, och jag var mer rörlig i sidled, även som center. dessutom limmade jag väldigt många bollar, vilket gjorde att jag fick läge för en rad snabba returer, så ja, defensiven var jag riktigt nöjd med!

Mycket att fila på

Publicerad 2015-01-21 15:24:05 i Träning,

I lördags var jag och Jennifer inne och körde ett defensivt nötningspass. I vanliga fall brukar jag och Julian köra det tillsammans, men den här dagen jobbade han. Jennifer brukar oftast inte orka följa med mig en lördagsförmiddag, efter en lång arbetsvecka och det förstår jag fullt ut, men nu gjorde hon det.

Julian är bra, men han mest bara skjuter. Jennifer har mer en tanke med vad hon gör. Hon bygger upp sekvenser, pressar på mina svagheter och har hela tiden en plan, en tanke, med det hon gör.

Det märktes.

Det defensiva nötningsprogrammet består av 8 övningar, där vi oftast brukar fokusera på de 4 första:

Övning 1 - Här gäller det att känna in sin zon. Slänga sig åt höger/vänster ett antal gånger, för att på så sätt få in en känsla i kroppen av hur mycket man sedan behöver ta i för att nå dit man ska nå när man spelar match, alltså till sina zongränser.
Övning 2 - Här gäller det att ligga maximalt framåtlutad, helt utsträckt, som när mann tar en boll, så länge som möjligt. Mitt pers just nu är 9 minuter.
Övning 3 - Här ligger ma i fosterställning och när skytten skjuter gäller det att explodera ut till helt sträckt läge och ta bollen.
Övning 4 - Samma sak som övning 3, men här utgår ma från grundposition. Skytten skjuter så långt ut mot zongränserna som möjligt och det gäller att möta bollen på ett sådant sät att man bryter dess bana och stoppar den, d.v.s. limmar den, alltså att den inte blockas ut elleer framåt.

Första serien vi körde på övning 4 gick jättedåligt. Jennifer pressade mig verkligen på mina svagheter och efter att jag bara tagit 1/8 skott bröt jag i någon minut för att sedan fortsätta igen. Då gick det bättre, men en rad detaljer kan konstateras:

1, Jag måste bli mer explosiv. Det har det tjatats länge om, men det är fortfarande ett faktum, särskilt på högre nivå, där har jag svårt att hina med i tempot ibland.
2, Jag slänger mig ofta rakt ner som center. Som back är jag mer rörlig i sidled. Det beror dels på att man som back har några mikrosekunder längre tid på sig att reagera och dels på att vinklarna ma utsätts för som cennter är mycket tuffare än de man utsätts för som back.
3, Jag måste träna spelförståelse och speluppfattning, alltså att kunna räkna ut vad skytten håller på att göra och var denne kommer placera nästa skott. Det har jag jättesvårt för och går därför ofta åt fel håll, vilket i sin tur är en kombination av bristade speluppfattning och för låg explosivitet.

Så ja, det var många detaljer att ta med från det här passet. Är det någon som kan hjälpa mig med det här på hemmaplan så är det Jennifer, för hon är de enda, utöver mig, som behärskar allt det här med taktik, bygga upp sekvensser osv. vilket jag behöver, så jag hoppas att hon kan vara med på så många nötningspass som möjliigt. Det optimala då vore ju dock att ha en annan tid, men det är tyvärr lättare sagt än gjort...

Drama på gymmet

Publicerad 2015-01-20 18:42:29 i Träning,

Som jag skrev för några inlägg sedan skulle jag berätta vad som hände på gymmet förra veckan, varför styrkepasset under torsdagen inte blev så bra.

Vi har en övning som heter bellybacks. Det är som vanliga rygglyft, fast på sidan.

Gymmet har en ny rygglyftställning med kuddar för vaderna, så att man ska få en mer stabil ställning när man ligger där.

Vi har inte testat den ställningen tidigare, men nu tänkte vi göra det.
Sagt och gjort, vi testade.
Våra övningar ska dock göras så explosivt som möjligt, så när jag ryckte uppåt välte hela ställningen.

Jag landade mjukt på några pilatesbollar där bredvid, men någonstans på vägen slog jag i handen, så det blev lite blodigt där ett tag, men vi gick och satte på några plåster, sedan var det bra igen, trodde jag.

Fem dagar senare gör det fortfarande ont i handen, men det är åtminstone bättre nu. Känslan efteråt var ungefär som när man har klämt sig, fingrarna nästan domnade bort. Jag har känsel i dem, men när jag knyter eller rätar ut fingrarna helt gör det ont. Nu går det dock att göra det utan några större problem, men i fredags och lördags gjorde det riktigt ont.

Vi gav hursomhelst bellybacksen en chans till efter att jag satt på plåster, nu på den gamla vanliga ställningen. Den har en sprint som man kan förflytta beroende på hur man vill ha lutningen på kuddarna man lutar höften mot när man kör. Gör man rörelsen för explosivt kan den där sprinten halka ur sitt läge. Det gjorde den nu och hela ställningen föll framåt. då strök vi den övningen...

Efter det gick passet riktigt dåligt, men det blev åtminstone lite bättre mot slutet, men ändå det sämsta styrkepasset på länge.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: