goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Träningsveckan

Publicerad 2015-07-26 19:47:31 i Träning,

Sommaren, om man nu kan kalla den det, fortgår och jag har unnat mig en veckas semester för några veckor sedan, men är nu tillbaka och kör nu över sommaren fem gympass i veckan. Som vanligt är det två konditionspass, två styrkepass och ett extrainsatt styrkepass med rent fokus på ben. Ben är nämligen min svaghet rent styrkemässigt, jag behöver bli starkare i benen, därav passar det perfekt med ett extra benpass.

Den här veckan inleddes med 4km löpning, ett pass som var ett klart steg framåt jämfört med de två tidigare passen av samma slag, som inte alls var bra. Tiderna då blev 19:20 och 19:10, över minuten långsamare än mitt pers. Nu blev det 18 blankt, sju sekunder över pers, men som sagt,jämfört med de två passen innan var det ett steg i klart rätt riktning. Faktum var att jag kände att jag hade ännu lite mer att ge, men jag ville inte höja tempot för tidigt, med tanke på de tidigare passen, då jag har tvingats stanna. Så, lite extra fanns det att ta av, men 18 blankt är ändå bra.

Sedan gjorde vi något så ovanligt som att köra ett pass mitt i natten. Vi har länge sagt att det skulle vara kul att köra något mitt i natten, så nu var det dags. 00:45 var vi på gymmet och 02:30 var vi därifrån. Det var en upplevelse bara det och passet i sig var också bra. Jag var trött innan, men när vi väl kom igång kändes det som vilket dagpass som helst. Ett benpass blev det, 12 set djupa benböj. Efter det är benen helt döda kan jag lova...

Torsdagens intervallpass var också det ett bra pass. 4x5min på löpbandet, alla fyra intervallerna i 14km/h. De första två intervallerna gick ganska lätt, men de två sista tog emot ordentligt. I synnerhet de två sista minuterna på varje intervall, där var det bara att bita ihop och kriga sig igenom, trots att benen bara ville rasa ihop.

Fredagens styrkepass var veckans enda egentliga dipp. Totalt energilöst och jag var inte alls med i huvudet. Ingen power i kroppen och det kändes segt och rörelserna gick långsamt. Det tog sig mot slutet av passet, de två sista övningarna, utfallssteg och bicepscurls. Plötsligt fanns energin där och jag märkte t.o.m. skillnad från set 1 till set 4 på utfallen. Första setet gick jättetungt och långsamt, medan sista setet var väldigt bra med mycket fart och kraft i rörelsen. Adrenalinpåslag för att passet snart var över kanske, jag vet inte, men mycket bättre gick det åtminstone.

Sista passet för veckan var också det ett styrkepass, ett mycket bättre sådant än fredagens pass och det roligaste här var marklyften, där jag verkligen fick svart på vitt att de där extra benpassen redan har gett resultat. Tidigare låg jag och pendlade mellan 70-75kg, men nu var 70kg lätt och jag hade nog klarat lite mer än 75 också, men marklyft är en otroligt teknisk övning, så jag är lite rädd att tappa ryggen eller liknande i övningen och därmed öka skaderisken, så jag låg ändå kvar på 75kg. En bra avslutning på veckan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: