goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Redogörelse av helgen

Publicerad 2015-09-21 22:36:34 i Landslagsuppdrag,

I helgen var det då dags för "utmanarläger" med landslaget. Det var jag, Nisse, David och Dzenan, alltså de yngre från A-landslaget, + alla från juniorlandslaget, som var i Colorado och tog VM-silver i somras. Lägret var dels en aktivitet för att se hur vi står oss mot varandra och dels för att de yngre skulle få en inblick i vad som krävs för att nå den nivå vi ligger på och för att nå ännu längre än det, + att det är vi som är svensk goalballs framtid efter Rio nästa år, då det kan vara så att flera av de äldre spelarna i landslaget lägger skorna på hyllan.

Det var hursonhelst en bra helg tycker jag. Mycket matchspel, miniturneringar och annat, men även en del defensiv och offensiv nötning, där den defensiva nötningen gick riktigt bra tycker jag, jag fick ett litet kvitto på att det jag har nött på här hemma har gett resultat, för det är ju den defensiva nötningen som jag har lagt mest energi och fokus på, men där den offensiva nötningen väl lite mer gjorde mig konfunderad på nytt och där jag fick ännu mer att fundera och slipa på.

Har man nött in någonting felaktigt under flera år är det svårt att få bort det sedan. Som i mitt fall. Jag har alltid skjutit med armen, men för att få så mycket kraft som möjligt i skottet och samtidigt spara så mycket energi som möjligt kommer all kraft från ben och bål. Armen ska egentligen bara hänga med och komma av sig själv. Det gör den inte hos mig och för att få bort det är det nötning, nötning och åter nötning som gäller och då givetvis att nöta rätt detaljer. Flertalet gånger har vi försökt bryta ner mitt skott och börja om från början, men det har ändå inte gått, så nu gör vi ännu ett försök, så får vi se var det landar...

Jag kommer aldrig bli en skytt av rang på elitnivå och det är inte heller min ambition, det är defensivt jag ska vara en klippa och det är där mitt huvudsakliga fokus ligger, men det är ändå viktigt att jag kan skjuta ett vanligt skott.

Spelmässigt kändes det och såg det bra ut. Några smådetaljer är det att slipa på, där det största väl var min förflyttning i sidled, där jag flyttar lite för lite, men efter att ha justerat det blev bollmötet betydligt bättre, eftersom jag då inte behöver gå lika långt i sidled och möta bollen i sidled, vilket jag gör ibland. Bollen studsar då istället framåt, om den studsar alls, men jag vill fortfarande gärna gå för långt i sidled, vilket jag ju inte behöver när jag flyttar längre, men det är också en nötningsfråga.

Så framtiden ser ljus ut och näst på tur står SM nu i helgen, också det i Göteborg. Det blir alltså tredje gången i september som jag är i Göteborg. så, har du inget för dig i helgen och befinner dig i närheten, kom ut till Kviberg och titta på Sverigeeliten i goalball.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: