goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Next up, Berlin

Publicerad 2016-05-02 17:18:40 i Landslagsuppdrag,

Nu i helgen som väntar är det dags för mitt andra internationella framträdande i blågult någonsin och det sker under International Berlin cup, dit stora delar av vårt kommande svenska landslag kommer att åka, samtidigt som A-truppen åker till Rio och en träningsturnering där inför paralympics senare i höst.

Ni ser alltså att jag inte åker med till Rio och varför jag inte gör det är en lång historia som vi inte drar här och nu, men jag kan säga så mycket som att det inte är någon större besvikelse att jag inte åker med dit nu.

Svensk goalball är inne i ett ganska ordentligt generationsskifte, där stora delar av landslaget med stor sannolikhet kommer att vara nytt efter Rio och där jag då kommer att få axla en något större roll än vad jag hittills har haft under mina år i landslaget.

Mitt första internationella framträdande var under de årliga tävlingarna i Pajulahti, Finland, 2013, och sedan dess har jag alltså inte blivit uttagen till någon turnering eller mästerskap, så det här känns skitkul tycker jag!

Aldrig tidigare har två svenska herrlag heller varit iväg på tävling samtidigt.

Till Brasilien åker:

Fatmir Seremeti FIFH Malmö
Stefan Gahne FIFH Malmö
Peter WeichelFIFH Malmö
Mikael Åkerberg IFAS (Stockholm)
Nils Posse FSBU (Göteborg)
David Lara Levén FSBU (Göteborg)

Till Tyskland åker:

Piotr Lawniczak IFAS (Stockholm)
Johan Pettersson (LHIF (Linköping)
Olof Ryhberg FSBU (Göteborg)
Emil Thulin FIFH Malmö
Oscar Alverstedt FSBU (Göteborg)

I Brasilien kommer man att ställas mot följande nationer, vilka med stor sannolikhet kommer att tillhöra frontfigurerna i Rio senare i höst, när det är skarpt läge "på riktigt":

Brasilien
Finland
Turkiet
Litauen
USA

Ledande världsnationer rakt igenom och det blir spännande att se var vi står i dagsläget jämfört med dessa nationer.

I Tyskland kommer vi att möta:

Tyskland 1
Tyskland 2
Ungern
Qatar

Inte lika meriterat motstånd som A-truppen kommer att möta i Brasilien, men likväl landslag, med ett Tyskland som också håller på att förbereda sig inför Rio i höst, så det ska bli väldigt roligt att se hur vi ligger till som lag jämfört med de andra nationerna, men även att se hur jag själv står mig mot de här andra nationerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: