goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Stå långt fram vs långt bak vid straffar

Publicerad 2016-11-20 00:06:38 i Träning,

Hur man ska rädda straffar är inte det lättaste.

I goalball kan du exempelvis dra på dig en straff om du gör high eller long ball. Laget kan också få lagstraff för exempelvis noice eller ilegal coaching.

Då ska en spelare försvara hela målet på nio meter själv.

Oftast står man ganska långt bak, nära den egna ribban, för att få så lång tid på sig som möjligt att reagera på när skytten på andra sidan skjuter.

På senare tid har fler och fler dock börjat stå längrre fram när de försvarrar en straff. Då pratar jag inte om några decimeter längre fram. Nej, då handlar det om flera meter längre fram, så att man står någonstans mellan tremeters och sexmeterslinjen.

Jag har testat det några gånger, men tycker det är skitsvårt. Jag hinner inte med, men nu i torsdags testade jag det igen och nu fick jag in tekniken på det betydligt bättre. Skulle dock vara intressant att se om det blir någon skillnad när det är en bättre skytt på andra sidan. Nu när jennifer sköt tog jag nästan alla skott hon sköt.

Tricket är att följa med skytten mer. Går skytten ut mot vänsterstolpen från mitt håll sätt följer jag efter. Går han åt höger följer jag efter dit.

Varför?
För att helt enkelt skära av större vinklar. Det är egentligen hela syftet med att stå långt fram. Gör du det skär du ju av skyttens bollbana mycket tidigare än om du står långt bak. Skjuter skytten en treetta eller trefemma, som jag själv oftast gör på straffar, alltså från mitten och ut mot någon av stolparna, så kommer du nästan garanterat att plocka den bollen om du står långt fram i mitten. Står du långt bak måste du ut flera meter åt någon av sidorna och även om du har några extra tiondelar på dig då så blir sträckan ändå längre.

Chansen är med andra ord större att ta straffen om du står långt fram. Tyvärr är det dock inte så enkelt. Faktorer som hur snabb och explosiv du själv är i kroppen spelar naturligtvis också in och inte minst också hur bra skott skytten som ska lägga straffen har. Är det en skytt som sopar iväg ett skott i 80km/h, då ska du vara väldigt ssnabb för att hinna ner och plocka den bollen om du står långt fram.

Största svagheten med att stå långt fram är dock om skytten skjuter en rak stolpe. Står du kvar i mitten långt fram då, då är du körd. då hinner du aldrig ut dit. Det är därför det är så viktigt att följa med skytten om du står långt fram, som jag sa tidigare.

Skjuter han en rak stolpe då och du har följt med honom ut dit, då kommer du plocka den också, om du själv är tillräckligt snabb. det är iaf betydligt större chans att du gör det än om du står kvar i mitten. Kan också vara större chans än om du står långt bak. Då har du visserligen, precis som med treettor eller trefemmor, några tiondelar extra på dig att reagera, men sträckan du ska förflytta kroppen på blir ändå så mycket längre, så det är nästan ändå större chans att ta straffen om du står långt fram.

Det kräver dock ett större mått av spelförståelse och speluppfattning än om du står långt bak. Står du långt bak, då är det bara att ha is i magen, lyssna efter var skytten skjuter och sedan slänga sig dit. Sträckan blir dock mycket längre än om du står långt fram. Läser du spelet rätt är det dessutom betydligt större chans att ta bollen långt fram än långt bak, förutsatt att du själv hinner ner för att plocka en sådan boll, för sträckan du tjänar jämfört med tidden du förlorar är större, men å andra sidan är du helt körd om du läser spelet och skytten fel när du står långt fram. Så det är två sidor av myntet, finns både fördelar och nackdelar med båda två och i slutänden är det nog ett individuellt beslut och vad som känns bäst för en själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: