goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

All tung träning är gjord och nu är VM nära!

Publicerad 2018-05-10 19:16:00 i Landslagsuppdrag,

VM närmar sig med stormsteg och vi har hittils haft fem landslagsläger plus det där lägret i Ukraina i år, då när jag var sjuk.

 

Ett av lägren har jag också missat, eftersom att jag var tvungen att jobba den helgen.

 

I övrigt har det flutit på hyfsat bra där också, särskilt nu under det senaste lägret, som var det näst sista innan VM, i helgen som var.

 

Där hade jag ganska uppskruvade förväntningar på mig själv, med tanke på hur bra kroppen har känts innan lägret.

 

All tung träning är avklarad och nu ska det egentligen bara toppas inför VM. Jag är med andra ord inne i explosivitetsfasen nu, där man kör något färre set med lättare vikter, med fokus på att det ska gå snabbt.

 

Jag känner verkligen också att kroppen har blivit lättare och snabbare nu när jag har lättat en hel del på träningen, men just med tanke på detta är jag inte helt hundra nöjd med lägret som var.

 

Jag har helt klart höjt både min högsta och lägstanivå rejält under det senaste året, men lägstanivån är fortfarande lite för låg och det kan slinka in något billigt mål ibland. Det har vi inte råd med på den här nivån.

 

så även om det var ett helt okej läger, absolut inte dåligt, så är jag inte helt nöjd med min insats.

 

De flesta av bollarna jag släpper in är dock riktigt bra studsar och de är det många som har problem med. De sitter precis på linjerna och går i perfekta bågar. Kruxet är bara att det dels finns skyttar som studsar ännu bättre än vad vi gör, dels att vi inte har någon som studsar här hemma, bortsätt från Albin då, men han har knappt ens varit med och tränat nu under våren, så det är svårt för mig att träna på det på hemmaplan.

 

De bollar jag släpper in som inte är studsar är till 95% på armarna. Benen är jag väldigt säker på nuförtiden, trots att det är benen jag generellt känner att jag har haft störst problem med tidigare. Nu är det dock armarna. Jag upplever det som att jag inte hinner med, men Florim är inne på att jag är lite för mycket flyttad åt höger, att det därför blir lite för långt att täcka åt vänster, där jag går med armarna, och att jag därför tar i lite extra för att nå ut hela vägen och då går jag istället upp och bollen ghår under mig.

 

Lösningen på det här kan vara att mixtra lite med min utgångsposition för att flytta mig lite åt vänster, så att det inte blir lika lång väg att gå däråt och på så sätt göra det lättare och även mindre tidskrävande för mig att nå ut hela vägen där.

 

Det är detaljer, men som sagt, i stort känns det ändå ganska bra och kroppen känns framförallt väldigt bra just nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: