goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Inget elitidrottsstipemdium i år heller

Publicerad 2016-09-29 11:24:28 i Smått och gott,

Det var sjätte året i rad som jag sökte RF och Svenska spels elitidrottsstipenndium och sjätte året i rad som jag inte fick det tilldelade stipenndiumet på 50 000kr, vilket har till syfte att underlätta en elitsatsning kombinerat med studier på eftergymnasial nivå.

Såhär såg sökandestatistiken ut i år:

Totalt 75 stipendiater från 40 olika specialidrottsförbund
45 av stipendiaterna är kvinnor (60 procent) och 30 är män (40 procent)
Av de 75 förslagna stipendiater studerar 63 program på Universitetet/Högskola, några exempel på utbildningar är jurist, läkare, socionom, lärare och ingenjör
Antalet sökande var 399 idrottare från 55 olika specialidrottsförbund
Av de 399 sökande var 214 kvinnor (54 procent) och 185 män (46 procent).

Ett sådant här stipenndium hade underlättat väldigt, väldigt mycket i min vardag, men jag har troligen för låga meriter jämfört med många av de andra sökandena, + att jag inte har läst/läser något program, vilket, som synes ovan, de flesta av stipendiaterna gör.

Majoriteten av de sökande får klara sig utan det extra ekonomiska bidraget och det är sannerligen inte lätt att få det att gå ihop kan jag säga. Det är tur att sambon har jobb, annars hade jag nog fått bo hemma hos mamma och pappa. För de pengar jag får in varje månad på halvtidsstudier, de räcker ingenstans i dagens bostadssamhälle.

Skönt att studierna förhoppningsvis snart är över och att jag då kan få ett jobb parallellt med elitsatsningen istället. då får jag åtminstone in mer pengar än vad jag får i nuläget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: