goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Tredje omgången av Sverigeserien 2018

Publicerad 2018-10-01 21:29:00 i Tävling,

I helgen som var vankades höstens och säsongens första tävling, nämligen tredje omgången av Sverigeserien 2018, den här gången i Göteborg och Pjäshallen.

Tävlingen avgjordes enbart under lördagen. Detta eftersom att det bara var tre lag närvarande under helgen och då kan man få in alla matcher under en och samma dag.

Därför väntade fyra matcher, dubbelmöten mot FIFH Malmö och Göteborg, under lördagen.

Linköping toppade tabellen med 27 poäng inför helgen, 3 poäng före Göteborg på andra plats.

Göteborg vann alla sex matcher under andra omgången i Linköping tidigare i år och knappade där in på oss i toppen. Därför gällde det nu att sätta stopp för Göteborg, framförallt Oscar Alverstedt, som gör majoriteten av alla deras mål, 81 av deras totalt 132 st, alltså i snitt 5 mål/match.

Tyvärr lyckades vi inte med detta, utan Göteborg vann samtliga fyra matcher även under den här helgen, även om vi var väldigt nära att fixa oavgjort i ett av mötena oss emellan, där vi ledde med 2-0 ett tag, 2-1 i halvtid, men där Göteborg vände till 4-2, vi reducerade och hade en boll som tog i stolpen, ryggen på backen och landade på mållinjen det sista som hände i matchen. Så nära var det 4-4, men Göteborg vann med 4-3 och det kan bli avgörande för hela serien.

Vi vann då två matcher och förlorade två, vilket gör att Göteborg passerar oss i tabellen och nu leder serien på 36 poäng, 3 före oss på andra plats.

Serien är alltså helt öppen inför fjärde och sista omgången i Malmö senare i december och det är kul att det är så, för det var några år sedan som serien inte var avgjord efter tre omgångar!

För egen del är jag dock inte alls nöjd med helgen. Jag är inte alls där jag ska vara och önskar att jag var enligt min träningsplanering. Jag gjorde bara 5 mål nu i helgen, det att jämföra med 14 mål i andra omgången tidigare i år, plus att jag hade problem defensivt och var inne på en hel del mål bakåt. Släppte åtminstone in 3 spelmål och drog på mig 6-7 straffar för hög boll, där jag släppte in 4-5 av dem. Inga bra siffror med andra ord.

Jag hade alltså lagt in en formtopp i min planering nu till SM om knappt två veckor. Någon formtopp är det dock inte ens tal om. Det är inte ens nära...

Anledningarna till detta är i huvudsak tre:

1, Vi har knappt haft möjlighet till någon bollträning alls sedan i maj. Tre goalballpass hade jag i kroppen på fyra månader inför helgen och det säger det mesta.

2, Jag har varit förkyld och inte tränat någonting alls på drygt två veckor nu precis innan helgen.

3, Semestern blev längre än planerat i somras p.g.a. brister i kommunikationen mellan mig och mina ledsagare, vilket gjorde att ett par veckors träning försvann där också.

Förkylningen kände jag av även under helgen. Jag blev väldigt trött och spelade inte alls lika mycket som jag brukar. Dessutom fick jag ett bakslag på den nu efter helgen, så idag är det värre igen. Med andra ord blir det ytterligare några vilodagar nu och tyvärr är jag orolig för nästa helg, då vi har landslagsläger igen, det första efter VM i juni. Jag hade problem med Oscars skott nu i helgen och visst, han skjuter bra numera, 24 mål på fyra matcher i helgen, men med landslagsmått mätt så är det inget som sticker ut. Då har vi skyttar som skjuter betydligt bättre i landslaget, så vi får väl se hur det går i helgen. Kul ska det åtminstone bli!

Resultaten från helgen:

Linköping - FIFH Malmö 10-2
Linköping - Göteborg 2-7
Linköping - Göteborg 3-4
Linköping - FIFH Malmö 11-3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: