goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Individuell utvecklingsplan

Publicerad 2015-08-31 18:22:57 i Träning,

Nu när det egentligen bara är upploppet kvar inför Rio nästa sommar och den riktiga satsningen har tagit fart på allvar har vi i landslaget tagit fram individuella utvecklingsplaner för samtliga spelare, vilka ska följas till punkt och pricka framöver.

Vi har först analyserat oss själva när det gäller styrkor och svagheter och därefter har förbundskaptenerna sagt sitt, varefter vi har satt ihop en individuell utvecklingsplan efter vad vi kommit fram till.

I mitt fall är det bl.a. mycket matchspel som står i fokus. Matchspel mot bättre och tuffare motstånd än vad jag har här hemma, matchspel för att öva speluppfattning, både offensivt och defensivt, matchspel för att få olika typer av skott på mig osv. men det är även en hel del nötning, också där både defensivt och offensivt. Defensivt fortsätter jag med de övningar jag gjorde under våren och offensivt får jag återigen börrja om från scratch med mitt skott. jag vet inte hur många gånger jag har gjort det nu, men det är viktigt, även om jag inte kommer bidra särskilt mycket offensivt, att jag kan skjuta ett fullständigt "vanligt" skott, alltså utan rotation. Det kan jag inte i nuläget. Jag kan teorin, men får inte bitarna att kugga i. Där är det nötning som gäller. Ren nötning och jag tror det faktiskt kan bli bra den här gången...

Träningsmängden ökar också fr.o.m. nu. Minimikravet höjs från fem till sju pass i veckan och enligt min plan ska jag göra nio pass i veckan. nio pass låter väldigt mycket och det kändes väldigt mycket till en början, men nu efter några veckor tycker jag det går förvånansvärt bra och jag tror inte det ska vara några problem med det.

Såhär kommer mitt veckoschema att se ut:

Måndag: Distanslöpning minst 5km och lagträning med fokus på matchspel/offensiv nötning
Tisdag: Vila
Onsdag: Styrka och defensiv nötning
Torsdag: Intervaller och lagträning med fokus på matchspel/offensiv nötning
Fredag: Vila/styrka och rörlighet
Lördag: Vila/styrka och rörlighet
Söndag: Distanslöpning minst 5km

Vilken av lagträningarna som fokuserar på matchspel och vilken som fokuserar på offensiv nötning beror på hur många som kommer. Är vi tillräckligt många för att kunna spela match en träning gör vi det, för det är långt ifrån alla gånger vi kan göra det.
Det blir vilodag antingen fredag eller lördag, det beror lite på. Jag ska testa fram och tillbaka och se om det är någon skillnad och i så fall vad som blir bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: