goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Styrkan går bra nu

Publicerad 2016-11-30 21:41:26 i Träning,

Just nu är jag inne i en maxstyrkefas och det går riktigt bra. För två veckor sedan tangerade jag mitt pers i djupa benböj från i somras, 102kg, och förra veckan slog jag nytt pb i marklyft, 85kg i 4 set med 6 reps i varje.

Idag var det dags för benböj igen, men plötsligt tog jag 15kg mindre än förra gången. Kändes lite som jag var tillbaka i vanliga hjulspår igen. Förra veckan fick jag verkligen till tekniken, fick kraften från benen och tryckte rakt upp. Det hittade jag inte alls idag och 87kg var t.o.m. tungt. Därför tror jag det mesta sitter i tekniken. Styrkan finns ju där inom mig, men jag får inte alls ut den.

Jag försökte stå som jag gjorde förra veckan, men uppenbarligen lyckades jag inte. Vi hade inte samma bänk idag, men det ska ju inte bero på en bänk om det går bra eller dåligt. I en nötningsfas kanske det dock gör just det, för med den bänken vi hade förra gången hamnade jag rätt automatiskt. Det gick nästan inte att stå fel, med fötterna för långt bak eller vad jag nu kan ha gjort för fel idag. en del på bänken gjorde att det inte gick att ha fötterna längre bak. Det läget hittade jag som sagt inte alls idag, så det var tyvärr en klar besvikelse.

I övrigt gick dock styrkan bra. Sidvriden tog ordentligt i bålen, vadpress med 100kg klarade jag, liksom enbens baksida lår med 40kg och enarms bänkpress med 32,5kg. Det är dock vääldigt anmärkningsvärt att jag tar 87kg i djupa bemböj, men 100kg i vadpress. Det borde inte vara så. Det borde verkligen inte vara så. Vaderna ska inte vara starkare än låren. Det är de nog egentligen inte heller, men jag får som sagt inte alls ut all kraft i benböjen.

I helgen är det tävling igen. Fjärde och sista omgången av Sverigeserien 2016. Vi har ju redan vunnit serien, men på söndag är det definitivt. Det känns bra, men vad som känns mindre bra är att vi inte har haft en ordentlig lagträning på drygt två veckor. Då var det dessutom mest offensivt fokus, så när jag fick skott på mig senast vet jag knappt. eller ja, det var då, på den offensiva träningen, för Jennifer fick skjuta två serier med tjugo skott i varje på mig då. Jag tog 37/40 skott om jag minns rätt, men när vi körde match här hemma senast, det vet jag inte ens. Det är inte under de senaste två månaderna iaf. Så illa är det tyvärr och när man bara är tre spelare blir laget fruktansvärt sårbart...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: