goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Inget EM den här gången heller

Publicerad 2017-09-05 20:44:30 i Landslagsuppdrag,

i helgeen hade vi det sista landslagslägret innan EM i Finland om bara ett par veckor.

Egentligen skulle två av mig, Albin, Olof och Dzenan sollats bort efter förra lägret som vi hade i början av augusti och de sista två skulle göra upp om den där sista platsen i EM-truppen nu under det här lägret.

Florim blev dock så imponerad av min insats under senaste lägret, så han valde att ta med tre av oss till det här lägret, istället för två.

Det var ett läger som sedan genomfördes i Trelleborg.

Varför vi var i trelleborg istället för i Malmö, som vi brukar vara, beror på att hallen i Trelleborg har gummigolv, ett golv som är mer likt det som är på EM i Finland och därför ville vi så klart träna på det, för att få träningen så realistisk och matchlik som möjligt. bollen beter sig ju nämligen lite olika och det går lite olika fort beroende på vilken typ av golv det är och när vi fick möjliheten att träna på det här golvet så var det inget snack om saken att vi skulle vara där.

Lägret i sig var i vilket fall återigen ett bra läger för min del, kanske mitt näst bästa någonsin. Jag höll kanske inte en genomgående lika hög nivå som på förra lägret, men det är fortfarande solklart att jag både har höjt min högsta och lägstanivå väldigt mycket. När jag spelar som bäst stänger jag min zon helt oh hållet, släpper inte in någonting, precis som jag måste göra.

Startsträckan som jag tidigare har behövt för att komma in i det högre tempot finns inte heller där längre och det är också väldigt positivt. Dock är det fortfarande så att jag dippar ibland och även om de där dipparna inte är lika långa eller djupa som tidigare så kan det ändå slinka in ett skitmål där och det har vi inte råd med på den här nivån. Det gör att det fortfarande blir lite gambling från Florims sida när han byter in mig. Numera är det kanske 80-20 till att jag stänger min zon, jämfört med kanske 50-50 tidigare. Det har alltså gått oerhört mycket framåt, i synnerhet i kombination med att jag har höjt min högstanivå, men det finns alltså fortfarande en liten risk.

Troligtvis stänger jag kort sagt alltså min zon, men det finns en risk att jag inte gör det och det har vi som sagt inte råd med på den här nivån.

Därför blir det inget EM för mig den här gången heller.

Sista platsen i truppen tog istället Olof. Det var jämnt mellan honom och Dzenan, väldigt jämnt.

I stort var det väldigt länge sedan det var såhär jämnt och en såhär hög intern kamp om platserna i truppen. Det har inte varit så tufft någon gång under mina sju år i landslaget och det är givetvis kul att det är så hög konkurrens. Samtidigt är det tråkigt att jag återigen hamnar utanför truppen, trots att flera äldre spelare har lagt skorna på hyllan efter Rio förra året.

Jag har nu som sagt varit med i landslaget i sju år och ännu inte blivit uttagen till ett enda mästerskap. Samtidigt har Nisse börjat spela goalball 2012, två år efter att jag kom in i landslaget. Han kom in i landslaget 2014 och var senare samma år med i sitt första mästerskap och var inte minst med i Rio förra året. Samma sak är det med Olof. han började spela goalball 2014, kom in i landslaget nu efter Rio och är redan uttagen till sitt första mästerskap. Det känns lite tufft och jobbigt måste jag säga...

EM-truppen består nu alltså i vilket fall av följande spelare:

#1 Fatmir Seremeti, FIFH Malmö
#3 Stefan Gahne, FIFH Malmö
#4 Nils Posse, FSBU Göteborg
#5 Jimmy Björkstrand, FIFH malmö
#7 Mikael Åkerberg, IFAS Stockholm
#9 Olof ryhberg, FSBU Göteborg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: