goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Första omgången någonsin av Elitserien i goalball

Publicerad 2019-10-04 18:09:50 i Tävling,

I månadsskiftet augusti/september spelades första omgången någonsin av Elitserien i goalball i Sverige.

Elitserien är tänkt som ett steg upp jämfört med Sverigeserien och kriterierna för att få delta är i stort sätt att man ska känna sig bekväm med att spela på herrelitnivå, detta eftersom att serien innehåller landslagsaktiva spelare till spelare som sticker ut och kanske är lite för bra för Sverigeserien.

Syftet är främst att ge spelare som kanske inte utveclas jättemycket i sverigeserien, men som ändå inte riktigt räcker till på landslagsnivå, chans och möjlighet till matchspel på en riktigt hög nivå.

För min del är det med andra ord i stort sätt perfekt!

En annan detalj i upplägget som gör att serien sticker ut är att man inte spelar för sina ordinarie klubbar, utan man anmäler sig som individer och sedan seedas man in i olika lag, beroende på hur många spelare som anmäler sig. Det gör att man får spela med andra spelare och spelare som man kanske inte spelar med så ofta annars.

till den här första omgången, som var som en provomgång, var det sexton anmälda spelare, vilket alltså innebar fyra lag med fyra spelare i varje lag och fyra olika seedningsgrupper med en spelare från varje grupp i varje lag.

Den här första omgången var som sagt som en provomgång för att se vad folk tyckte om upplägget och av vad jag har hört så var det i stort sätt bara positivt. För egen del var det den klart roligaste tävlingen på väldigt länge! Det var galet varmt i hallen, så måldomarna fick torka wet floor redan innan matcherna startade för att det blev så blött på golvet. Det blev också galet mycket mål, både framåt och bakåt och man fick som sagt spela med spelare man inte brukar spela med så ofta.

jag var ensam spelare från Linköping och jag spelade i Team Zoltan, vilket bestod av följande:

#1 Felix Roswall (Göteborg)
#3 Stefan Gahne (Malmö)
#5 Johan Pettersson (Linköping)
#9 Christer Engman (Stockholm)
Coach: Zoltan Szabo

Jag minns inte de exakta resultaten från helgen, men från mitt eget spel är jag väldigt nöjd med min offensiv och framförallt mina studsar, som jag fick kvitto på även under match har tagit stora steg framåt jämfört med tidigare. Jag behöver bara få lite mer spinn i dem, så är de riktigt bra!

Defensivt är jag också förvånansvärt nööjd, med tanke på hur lite boll jag hade i kroppen. Alla andra slutade ju träna efter Sverigeserien i maj här och efter sommaren hade vi haft två eller tre lagträningar, så jag hade alltså fått bollar på mig vid två eller tre tillfällen på 3,5 månader och med tanke på det är jag riktigt nöjd. Det jag har störst problem med är höga studsar med mycket spinn och riktigt hårda släta skott som kommer på mina armar. Där hinner jag inte med och när det gäller studsarna timear jag dem dåligt, tvekar för länge innan jag agerar och så blir jag träffad av bollen istället för att möta den.

Båda dessa konkreta typer är skott är skott jag aldrig får på mig här hemma. Vi har ingen som skjuter så hårt och bra och vi har ingen som studsar så bra. Albin studsar hyfsat bra och står han närmre och vi kör exempelvis ytterkanter, då blir det ändå helt okej. Det gäller att göra det så optimalt som möjligt utifrån de förutsättningar som finns.

Hursomhelst var det en riktigt rolig tävling och förhoppningsvis blir det en vidareutveckling av den nästa år, med tre eller fyra omgångar, likt Sverigeserien!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: