goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Mycket pussel och logistik i Coronatider

Publicerad 2020-09-21 20:44:00 i Träning,

Som vi alla vet vid det här laget blev dagarna, veckorna och månaderna efter första omgången av Sverigeserien 2020 väldigt annorlunda och speciella jämfört med "i vanliga fall".

Detta så klart p.g.a. den rådande Coronapandemin.

Evenemang, tävlingar, turneringar, mästerskap och vardagsliv sattes mer eller mindre på paus.

I mitt vardagsliv kunde jag leva vidare relativt mycket som vanligt, även om det så klart blev färre möten än vad det "brukar vara" på jobbet till en början, men därefter fick man vara kreativ och den tekniska utvecklingen hoppade fram flera år på bara ett par månader i och med alla digitala mötesplattformar, något även vi på jobbet anammade.

Utanför jobbet började gymmet köra med "lågsäsongstider", som de normalt sett bara brukar göra över sommaren. Nu började de med det redan i april och det innebar att jag inte längre kunde köra alla gympass innan jobbet, som jag oftast gör annars.

Jag fick alltså kasta om träningen en hel del och nu under de senaste veckorna har jag fått göra det igen, eftersom jag nu gått upp till 75% på jobbet, från mina tidigare 50%.

Det har alltså blivit en hel del logistik och pussel under de senaste månaderna för att få allt att gå ihop.

Under våren kunde jag ändå köra intervaller innan jobbet, eftersom gymmet nu öppnar 08:00 och jag började jobba runt 09:00. Styrkan fick jag dock lägga efter jobbet istället för innan, men det funkade det också.

Numera börjar jag jobba 08:00 och därmed finns det inte tid för att köra någon gymträning alls innan jobbet. Styrkan kör jag fortfarande efter jobbet, men hur jag ska få in intervallerna i det här pusslet är fortfarande ett litet problem. Någon dag provade jag att köra intervallerna efter jobbet också, men de dagar jag kört intervaller tidigare har jag också haft goalball på kvällen. Kör man intervaller efter jobbet blir då vilan innan goalballpassen alldeles för kort, så det blev inte alls bra. Kvalitéten blev lidande.

Nu skulle jag istället tro att det till slut landar i att det blir något färre träningspass än tidigare, med ett schema ungrfär såhär:

Måndagar: Goalball
Tisdagar: Styrka
Onsdagar: Goalball
Torsdagar: Intervaller
Fredagar: Styrka
Lördagar: Vila
sömdagar: styrka

Det blir alltså sex pass och en vilodag, att jämföra med sju pass och två vilodagar tidigare.

I gengäld blir vilan mellan passen längre och det bådar för ännu mer kvalitét på de sex pass som det ser ut att bli.

När gymmet börjar köra med "normala öppettidier" igen kan det dock bli lite mer flexibelt igen, för då öppnar de 06:30 och då kan jag hinna köra intervaller innan jobbet ett par dagar i veckan igen. Som det seer ut nu kommer det dock vara lågsäsongstider fram till årsskiftet.

Finns det inte taggar, så man kommer in 24/7 kanske ni då tänker?
Nej det gör det tyvärr inte på den anläggningen där jag tränar. Actic har två andra anläggningar i stan där man kommer in 24/7, men där hittar jag inte. Att vara i en välkänd miljö är av stor vikt när man inte ser och nu när jag varit på samma anläggning i tio år vill jag inte gärna byta därifrån känner jag.

Vi får helt enkelt se hur det landar, men på något sätt ska jag nog lyckas pussla ihop det på ett bra sätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: