goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Individuell utvecklingsplan

Publicerad 2015-08-31 18:22:57 i Träning,

Nu när det egentligen bara är upploppet kvar inför Rio nästa sommar och den riktiga satsningen har tagit fart på allvar har vi i landslaget tagit fram individuella utvecklingsplaner för samtliga spelare, vilka ska följas till punkt och pricka framöver.

Vi har först analyserat oss själva när det gäller styrkor och svagheter och därefter har förbundskaptenerna sagt sitt, varefter vi har satt ihop en individuell utvecklingsplan efter vad vi kommit fram till.

I mitt fall är det bl.a. mycket matchspel som står i fokus. Matchspel mot bättre och tuffare motstånd än vad jag har här hemma, matchspel för att öva speluppfattning, både offensivt och defensivt, matchspel för att få olika typer av skott på mig osv. men det är även en hel del nötning, också där både defensivt och offensivt. Defensivt fortsätter jag med de övningar jag gjorde under våren och offensivt får jag återigen börrja om från scratch med mitt skott. jag vet inte hur många gånger jag har gjort det nu, men det är viktigt, även om jag inte kommer bidra särskilt mycket offensivt, att jag kan skjuta ett fullständigt "vanligt" skott, alltså utan rotation. Det kan jag inte i nuläget. Jag kan teorin, men får inte bitarna att kugga i. Där är det nötning som gäller. Ren nötning och jag tror det faktiskt kan bli bra den här gången...

Träningsmängden ökar också fr.o.m. nu. Minimikravet höjs från fem till sju pass i veckan och enligt min plan ska jag göra nio pass i veckan. nio pass låter väldigt mycket och det kändes väldigt mycket till en början, men nu efter några veckor tycker jag det går förvånansvärt bra och jag tror inte det ska vara några problem med det.

Såhär kommer mitt veckoschema att se ut:

Måndag: Distanslöpning minst 5km och lagträning med fokus på matchspel/offensiv nötning
Tisdag: Vila
Onsdag: Styrka och defensiv nötning
Torsdag: Intervaller och lagträning med fokus på matchspel/offensiv nötning
Fredag: Vila/styrka och rörlighet
Lördag: Vila/styrka och rörlighet
Söndag: Distanslöpning minst 5km

Vilken av lagträningarna som fokuserar på matchspel och vilken som fokuserar på offensiv nötning beror på hur många som kommer. Är vi tillräckligt många för att kunna spela match en träning gör vi det, för det är långt ifrån alla gånger vi kan göra det.
Det blir vilodag antingen fredag eller lördag, det beror lite på. Jag ska testa fram och tillbaka och se om det är någon skillnad och i så fall vad som blir bäst.

Riktigt dåligt löppass

Publicerad 2015-08-17 16:48:34 i Träning,

Idag sprang jag 5km för första gången på väldigt länge. det gick inte alls bra.

Back in the days, när vi körde 5km regelbundet, startade jag i ca 11,8km/h. Det var ganska länge sedan nu, så jag tänkte att konditionen har blivit bättre sedan dess och att jag skulle kunna hålla ett högre tempo genom hela distansen. Därför startade jag nu i 12,3km/h, men det gick som sagt inte alls.

Efter 2km fick jag stanna första gången, när det brände som eld i vaderna, och sedan rann det bara iväg. Totalt stannade jag nog i närmre 2 minuter och sluttiden blev blygsamma 25:37. Det är sämsta noteringen jag har haft på 5km, så jag är verkligen inte nöjd...

Samtidigt var det som sagt första gången med 5km på väldigt länge, så man ska inte dra för stora växlar av det här, men att det var långt ifrån godkänt, det är en sak som är säker.

Det är bara att glömma och gå vidare. Nästa gång går det bättre, men nu först är det goalball ikväll!

Höstsäsongen är igång

Publicerad 2015-08-13 22:17:35 i Träning,

Äntligen har vi fått tillgång till hall igen och höstsäsongen har därmed tagit sin början.

Vi har haft fyra lagträningar och jag har utöver det haft ett extrainsatt nötningspass.

Jag känner att det är en bra bit kvar, självklart till den nivå jag vill nå i slutänden, men även till min nuvarande högstanivå.

Jag har inte alls kommit upp i nivå såhär i början.
Första träningen var rent katastrofal. Ingenting stämde, absolut ingenting. rörelsemönstret i skotten kändes stelt och kantigt, ja fick inte ner bollarna, fick ingen kraft i skotten och precisionen var urusel. Ibland har man sådana träningar och med ett uppehåll från goalballen i drygt en månad är det inte alls konstiht, men till slut rann bägaren faktiskt över och ja lämnade hallen i några minuter, satte mig för mig själv och bara laddade om ren mentalt, använde mig av nåra mentala övninar som vår idrottspsykolog, Tomy Karls, har lärt ut. Efter det fungerade det betydligt bättre. Inget toppass, långt ifrån, men ändå bättre än innan det rann över och frustrationen blev mig övermäktig.

Jag brukar oftast kunna kontrollera mina känslor sådär, men nu gick det verkligen inte. Jag vill så mycket, men får inte alls ut det i spelet. Det positiva med det hela är dock att jag trots allt kunde ladda om, släppa allt negativt och därefter göra bättre ifrån mig.

Tisdagens pass var bättre än måndagens, men passet nu i måndags var det klart bästa hittills. Mycket och kvalitativt matchspel med 2 mot 1, där Jennifer sköt på mig och Tobbe. Det kändes mycket, mycket bättre än veckan innan.

Ikväll var vi dock tillbaka lite i förra veckans svajighet. Att det här var fjärde passet på två dagar kan givetvis ha sin del i det hela, men jag kände mig långsam och orörlig i kroppen och var inblandad i inte mindre än fem! baklängesmål, vilket så klart inte är godkänt och vilket bara det gör att jag inte kan vara nöjd med träningen. På den här nivån ska jag inte släppa in någonting, så nej, det är en bra bit kvar tills ja når min högstanivå och därefter kan avancera vidare uppåt och höja min högstanivå. Lägstanivån måste även den bli högre, men det är en annan historia.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: