goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Truppen till Rio är presennterad!

Publicerad 2016-07-14 22:36:38 i Landslagsuppdrag,

Igår offentliggjordes den trupp som nu kommer att representera Sverige i Brasilien och paralympics i Rio om knappt två månader.

Truppen består av:

#1 Fatmir Seremeti FIFH Malmö
#3 Stefan Gahne FIFH Malmö
#4 Nils Posse FSBU Göteborg
#5 Jimmy Björkstrand FIFH malmö
#7 Mikael Åkerberg IFAS Stockholm
#8 Peter Weichel FIFH Malmö

Det var exakt den trupp jag på förhand, utan att veta i detalj, tippade skulle få åka.

Det är en väldigt rutinerad trupp med höga meriter och med väldigt mycket rutin. Jimmy har representerat Sverige sedan 1997, Fatmir, Stefan och Micke gör sina tredje paralympics, Peter har inte mindre än två paralympiska guld med Danmark, 2000 i sidney och 2004 i Aten, där Danmark slog just Sverige i finalen, och så har vi Nisse som bara går från klarhet till klarhet. Killen är född samma år som Jimmy började representera Sverige, kom in i landslaget så sent som 2014, var samma år med under B-EM i Ungern, nästkommande år i Sydkorea och IBSA world games och nu väntar alltså paralympics för den unge göteborgaren. Snacka om att ha haft en spikrak karriär såhär långt, men det är han värd, den gode Nisse! Tycker det är såå kul att han nu är uttagen, för han, tillsammans med bl.a. mig skälv, kommer högst troligt att vara grundpelare i det Sverige som kommer att göra en nystart efter en ganska trolig generationsväxling nu efter Rio.

Att jag själv inte blev uttagen kom inte alls som någon överraskning. Jag har vetat om det ett längre tag nu och haft tid att ladda om för en nysatsning mot Tokyo om fyra år, vilket nu alltså får ses som mitt stora långsiktiga mål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: