goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Har börjat springa litegrann...

Publicerad 2017-08-15 05:52:09 i Träning,

Också konditionsmässigt går det ganska bra just nu. Jag har t.o.m. börjat kunna springa litegrann igen.

Dock har jag varit väldigt dålig på att följa min rehabplan nu över sommaren. Jag har flyttat och det har varit väldigt mycket annat, så jag har inte fått in mina dagliga rehabövningar som rutin i nya lägenheten. I den gamla hade jag verkligen fått in det och gjorde de strikt minst en gång/dag, men inte här. Dessutom har vi ju inte haft tillgång till någon hall nu över sommaren, vilket har gjort att min tiostegsmodell som jag följer för att kunna börja springa igen i princip har varit noll.

Däremot har jag ändå provat att springa lite lätt, bara för att se hur det känns.

Jag började lätt med ca. 5min. Sedan kom 10min och 15min. Vid ett par tillfällen har jag t.o.m. klarat av att springa 20min och som längst då nästan hunnit 4km.

Ibland har de sista minuterna löpning legat över 5 på den tiogradiga skala jag använder mig av för att tydliggöra smärtnivån, men då har jag ändå krigat på, bara för att nå de där antal minuter som jag vill.

*Klargörande: Går den upplevda smärtan över 5, då ska jag backa.

Vid ett tillfälle kändes det riktigt bra hela vägen under 20min. Smärtan låg på 0-1 de första typ 2km. Sedan gick den upp till 2-3, men var aldrig ens nära 5 på hela passet. Riktigt bra!

passet efter blev istället ren pannkaka. Där gick smärtan upp till 3-4 ganska snabbt, innan ens 1km och efter 8min fick jag kliva av.

Varför det blev så tror jag beror på att jag ville för mycket och blev för ivrig. Eftersom det gick så bra passet innan försökte jag hålla ett lite högre tempo än då, för att nå 4km innan 20min, vilket jag var väldigt nära med passet innan, men istället gick det inte alls och jag hann väl inte ens 2km innan jag fick kliva av.

så jag måste ha tålamod med det här och framförallt komma igång med mina övningar igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: