goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Träningen flyter på bättre än på länge

Publicerad 2018-05-10 19:03:00 i Träning,

Sedan Julian flyttade i slutet av augusti förra året har det varit väldigt hackigt i min träning. Det har varit folk som har kommit och gått och det har aldrig riktigt blivit någon kontinuitet i mina ledsagare.

Först hjälpte Julians syster till i knappt två månader. Hon gjorde det helt idiellt och borde ha en eloge för det.

Hon fick dock ett heltidsjobb och kunde inte hjälpa till mer, men hon hade en kompis som var precis hemkommen från England och hon ville ha ett jobb. så på något slags tryout hjälpte hon också till i ungefär två veckor, innan även hon fick ett heltidsjobb och kunde därför inte hjälpa till mer.

Därefter var jag helt utan ledsagare i nästan två månader, innan Nalin kom in i bilden.

Då blev det åtminstone lite mer sttruktur och kontinuitet i träningen igen, men som jag har skrivit tidigare här i bloggen så fick vi bara tid att köra måndag, onsdag och torsdag, tre pass i veckan. Enligt mitt dåvarande schema blev det också bara ett styrkepass då. Betydligt bättre än inget alls, som det var under perioden när jag var helt utan ledsagare, men ändå inte på den nivån som jag önskade.

Nalin stannade kvar som min ledsagare fram till i början av mars. Då bestämde hon sig för att plugga vidare, men sådan tur var så blev det väldigt timat, för efter att hon slutade gick det bara ett par veckor innan det var dags för ett möte på kommunen med inte mindre än tre nya ledsagare. En av de båda veckorna var jag dessutom i fjällen, så i realiteten var det bara en vecka jag blev utan hjälp där. Betydligt mindre än de nästan två månade som det var i höstas.

Att jag nu fick tre ledsagare var också en liten överraskning, för när jag har efterfrågat att få fler ledsagare anställda tidigare, exempelvis efter att Julian var borta i nästan tre veckor för några år sedan, fick jag till svar att det inte gick att ha fler än en person ansrtälld eftersom att jag har ett SoL-beslut. Alternativet skulle vara att ha som hemtjänst, men då kan det bli olika varje gång, så det var inte ens något alternativ för mig.

Nu sa hon på kommunen att det visst går att ha fler anställda, så i slutet av mars hade jag och hon på kommunen ett möte med tre tänkbara ledsagare, Jenny, Jonna och Maya.

Jag/vi beslutade oss för att testa under en period, så fick vi se hur det fungerade.

Fördelen med tre istället för en ledsagare är ju att det inte blir lika sårbart. Är det någon som inte kan så finns det ändå två till att kolla med.

Nackdelen är väl att det tar lite längre tid att lära känna varandra, eftersom att det inte är samma person varje gång.

Jag tycker dock det har satt sig nu och det funkar riktigt bra, särskilt med en av dem.

Sedan jag lade om mitt veckoschema lite i samband med detta tycker jag också att det har flutit på bättre än på länge när det gäller gymträningen och numera är fyra gympass/veckan mer eller mindre standard.

Det blir gym innan jobbet måndag, tisdag, onsdag och torsdag, men det är inte ens jobbigt att gå upp nuförtiden. Kanske har solen och ljuset viss betydelse för det också, men de senaste veckorna har jag nästan studsat upp på morgnarna och kroppen har verkligen vant sig vid att träna innan jobbet, så det är inget konstigt med det alls.

Dessutom är det väldigt skönt att ha fredagen helt ledig, både från jobb och träning.

Så, kort sagt så flyter träningen på bättre än på länge nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: