goalballjonny

Följ min väg mot världseliten i goalball

Träningsåret 2019 är igång!

Publicerad 2019-01-18 13:26:50 i Träning,

Under jul och nyårsveckorna har det varit väldigt lugnt på träningsfronten, både Maya och Jenny var bortresta, så jag hade ingen ledsagare att tillgå. därför blev det närmre tre veckor mellan sista gympasset innan jul och första gympasset efter nyår.

Nu när jag väl har kommit in i det igen, två veckor har passerat, så känns det förhållandevis bra.

Styrkemässigt är jag inne i en ny maxperiod och där har jag bockat av 4/4 pass de två senaste veckorna.

Noterbart från dessa pass är att jag är uppe på 55kg i utfallsstegen, vilket inte är jättelångt efter den vikt jag hade som högst när jag och Julian körde den kontinuerligt för 1,5 år sedan. Det tar sig med andra ord riktigt ordentligt och det känns bra!

Bra känns det också att jag klarade 4x6 reps på 238kg benpress tidigare i veckan, vilket är nytt PB. 1x8 reps på 238 klarade jag strax innan jul, men 4x6 har jag aldrig klarat tidigare, så det går klart framåt rent styrkemässigt.

Konditionsmässigt körde vi "konditionsövningen" på säsongens första goalballträning förra måndagen, d.v.s. att man är två personer mittemot varandra. Jag försvarar, personen mittemot mig skjuter, jag tar bollen, springer över till andra backen på min sida, samtidigt som skytten på andra sidan går runt till andra backen på sin sida, så att vi fortfarande är mittemot varandra, men nu är det jag som skjuter och den andre som försvarar. Detta gör man då i så högt tämpo som möjligt under 2-4 minuter.

Jag kände att jag rent tekniskt gjorde det betydligt bättre än vad jag har gjort innan, vilket också Christian noterade. Förut har bollarna haft en tendens att flyga över halva planen när jag blir trött i benen och inte orkar gå ner llika djupt eller hålla ihop tekniken. Nu kändes det mer behärskat. Hjärtat slog som en pistånghammare i bröstet och jag blev svintrött, men klarade ändå av att hålla tekniken och hålla ner bollarna.

Med andra ord var jag väldigt nöjd med det, men Jennifer, som jag mestadels körde mot, låter knappt ens trött efteråt. Hon säger att hon är det, men det hörs inte. Den tjejen har en galet bra grund att stå på, även om hon själv har svårt att se det ibland.

Utöver den lilla konditionsövningen har jag fortsatt varit inne och kört goalballidioten en gång i veckan. Förra veckan blev det 6x2min och senast igår var jag inne och körde 7x2min.

Förra veckan blev inte riktigt som jag tänkte, för efter måndagens träning hade någon låst bollådan med kodlåset, inte det vanliga hänglåset. Bygeln i det vanliga hänglåset är nämligen för kort, så det måste hakas i kodlåsets bygel och sedan i bollådan.

Nu resulterade det dock i att jag inte kom in i lådan och kunde således varken tejpa eller mäta.

Då hade jag att välja på att strunta i allting eller att köra efter bästa förmåga.

Jag valde det senare.

Jag satte högtalaren i mitten av en klocka och sedan skulle jag backa tillbaka till kl. 6. Det där med att backa rakt när man inte ser något alls är dock lättare sagt än gjort, så det slutade med att jag istället för att backa tillbaka till kl. 6 backade tillbaka till kl. 12. Jag hade alltså vridit mig 180 grader utan att märka det. Hur jag till slut märkte det var för att jag plötsligt var väldigt nära en vägg som jag hörde och insåg då att jag inte var där jag borde.

Trött blev jag i vilket fall och det var huvudsaken.

Igår blev det lite mer "som det ska vara". Jag tejpade upp en linje, mätte 4,5m i rät vinkel mot den, ställde högtalaren där och körde igång.

Resultatet blev också ganska bra. På 2min låg det mellan 11-17 gånger fram och tillbaka. 11 är inte särskilt bra och det var på den näst sista intervallen, som egentligen skulle vara den sista, men jag kunde inte avsluta så dåligt, så jag körde en till och stannade där på 15 gånger fram och tillbaka. 17 gånger var förövrigt andra intervallen.

Så, jag tycker att träningen har kommit igång ganska hbra här efter nyår. Landslagslägret vi skulle ha haft förra helgen ställdes dock in då vi inte har fått någon fastställd budget från förbundet. Av samma anledning blev det inte heller något Pajulahti den här helgen. Dessutom är nästa läger flyttat från första helgen i februari till sista helgen i januari, alltså nästa helg. Detta eftersom det är elitidrottsskolan för vissa spelare första helgen i februari. Nästa helg kan dock inte jag vara med, så det blir tredje lägret i rad som jag missar och det är naturligtvis inte bra. Missar nog dessutom lägret efter det också, andra helgen i mars, för då är jag på kryssning i Centralamerika, något som varit bestämt i snart ett år. Det är min och bästa väns trettioårspresent till oss själva. Det ska bli ofattbart underbart, känns fortfarande overkligt, men för min medverkan i paralympicskvalet i USA i sommar är det inte bra att missa fyra läger i rad. Det har jag nog aldrig gjort under hela min snart nioåriga landslagskarriär...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare online: Besökare idag: Besökare fr.o.m. 14-10-25: